Jason Allen
17.00-18.30
St John's College, New Seminar Room
(wine & nibbles provided)
Respondent: Sara-Louise Cooper (Brasenose College, Oxford)
Chaired by Ruth Bush (Wolfson College, Oxford) Aimé Césaire
Paper and DiscussionJason’s doctoral research examines the historical, theoretical, and philosophical context of twentieth-century Caribbean theatre, with a particular emphasis on the often ambivalent nature of its relationship to European modernism. He began his paper with a short discussion of the overall architecture of his thesis, in order to situate his treatment of Brecht and Césaire as a ‘test case’ within a broader history of Caribbean theatre. Examining Césaire’s integration and transformation of Brechtian notions of ‘epic theatre’, tragedy, and Verfremdungseffekt in a relatively underperformed play, Une saison au Congo (1966), Jason demonstrated the way in which Césaire’s work can be read as an engagement with, and displacement of, European modernist poetics—a déplacement designed to accommodate the complexities and specificities of the experience of decolonization beyond the metropole.
Following his paper, Jason was questioned on Césaire’s conception of his own audience; how the play illuminates Césaire’s political thought; the nature of Brecht’s relationship to modernism and postmodernism; the performance history of Une saison; and on the usefulness of the notion of a poétique du détour. Thanks to Jason for a paper which expertly balanced theoretical and practical components, to Sarah for acting as a respondent and to Ruth for chairing the session.
Following his paper, Jason was questioned on Césaire’s conception of his own audience; how the play illuminates Césaire’s political thought; the nature of Brecht’s relationship to modernism and postmodernism; the performance history of Une saison; and on the usefulness of the notion of a poétique du détour. Thanks to Jason for a paper which expertly balanced theoretical and practical components, to Sarah for acting as a respondent and to Ruth for chairing the session.
Abstract
En élucidant l’attrait suscité par les théories et pratiques théâtrales brechtiennes auprès des dramaturges de la Caraïbe post-coloniale, cette communication illustrera la forme particulière que revêt les théories et techniques du « théâtre épique » de Brecht dans la pièce Une saison au Congo d’Aimé Césaire. L’accent sur mis sur les façons dont Césaire, en regroupant ou restituant des concepts philosophiques du « théâtre épique, » chercha à fournir une réponse moderniste et distinctive au sujet de la décolonisation et aux tragiques circonstances de la ruine et de l’assassinat de Patrice Lumumba, premier ministre d’un Congo nouvellement indépendant.
Axée sur une base théorique constituée non seulement d’écrits provenant de la Caraïbe (Glissant, Benítez-Rojo, Césaire, Fanon, etc.) mais aussi de l'Europe (Bertolt Brecht et Erwin Piscator notamment) la thèse qu’il entreprend à Oxford sur le modernisme du théâtre caribéen du 20e siècle mettra en relief la poétique du « détour », qui désigne, selon lui, une forme de résistance culturelle illustrée selon le théâtre caribéen qui se déplace, change d’espaces et évite les conflits en se métamorphosant et se restructurant.
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